Uniwersalne czujniki ciśnienia w oponach - TPMS
( ilość produktów: 6 )TPMS - czujniki ciśnienia powietrza w oponach
Zgodnie z dyrektywą UE, od 1.11.2014r wszystkie samochody osobowe po 1 listopada muszą być wyposażone w systemy kontroli ciśnienia w kołach. Dotyczy to krajów zrzeszonych Unii Europejskiej. W ofercie naszej firmy dostępne są TPMSy takich producentów jak: Cub i Italsensor, Schrader mających zastosowanie w felgach stalowych i aluminiowych.


Jak sprawdzić czujniki TPMS w samochodzie ?
-
Podejdź do każdego koła z testerem TPMS (np. ATEQ, Autel, Bartec).
-
Uruchom funkcję „Odczyt czujników”.
-
Tester aktywuje czujnik i odczyta:
- aktualne ciśnienie w oponie,
- temperaturę,
- poziom naładowania baterii,
- unikalny identyfikator (ID) czujnika,
- częstotliwość nadawania (np. 433 MHz w Europie).
Wynik testu pokaże, czy czujnik działa, czy jego bateria jest słaba lub brak sygnału (czyli czujnik jest uszkodzony).
Odczyt unikalnego ID czujnika ciśnienia w oponach
- Odczyt unikalnego ID czujnika ciśnienia w oponach (TPMS) polega na sprawdzeniu i zidentyfikowaniu indywidualnego numeru przypisanego do każdego czujnika w kole. Każdy czujnik TPMS posiada unikalny identyfikator (ID), który służy do komunikacji z systemem monitorowania ciśnienia w pojeździe. Odczyt takiego numeru umożliwia:
-
przypisanie czujnika do konkretnego koła,
-
zaprogramowanie nowych czujników w pojeździe,
-
weryfikację ich działania oraz poziomu baterii,
-
diagnozę usterek związanych z systemem TPMS.
Odczyt ID można wykonać specjalnym urządzeniem diagnostycznym TPMS, które bezdotykowo odczytuje sygnał z czujnika zamontowanego w kole lub z czujnika wymontowanego. W niektórych przypadkach możliwy jest także odczyt przez złącze OBD, co pozwala od razu przypisać czujniki do sterownika pojazdu.
Kontrola poziomu naładowania czujników TPMS
Kontrola poziomu naładowania czujników TPMS polega na sprawdzeniu stanu baterii w czujnikach ciśnienia zamontowanych w kołach pojazdu. Czujniki TPMS (Tire Pressure Monitoring System) posiadają wbudowane źródło zasilania, które z czasem ulega zużyciu. Podczas kontroli przy użyciu specjalnego urządzenia diagnostycznego można:
-
odczytać poziom naładowania baterii każdego czujnika,
-
zweryfikować poprawność działania i siłę sygnału,
-
odczytać unikalne identyfikatory (ID) czujników,
-
sprawdzić aktualne ciśnienie i temperaturę opon.
Regularna kontrola pozwala wykryć czujniki o słabej baterii zanim przestaną przesyłać dane do komputera pojazdu, co zapobiega pojawieniu się błędów systemu TPMS oraz zapewnia bezpieczeństwo jazdy.
Niskie ciśnienie w oponach powoduje zwiększone zużycie paliwa i opony oraz negatywnie wpływa na prowadzenie pojazdu. W przypadku opon typu runflat czujniki są wymagane, ponieważ trudno jest wyczuć kiedy opona zostaje przebita, co może spowodować jej wybuch jeśli się nie zmniejszy prędkości. TPMS pomogą oszczędzić paliwo, system ostrzeże natychmiast jak tylko ciśnienie spadnie poniżej minimalnego poziomu.
Sprawdzenie sprawności czujników TPMS w warsztacie
Kontrola polega na diagnostyce czujników ciśnienia w oponach za pomocą specjalnego urządzenia serwisowego. Proces ten obejmuje:
- Odczyt sygnału z każdego czujnika – warsztat sprawdza, czy czujnik wysyła dane radiowe, czyli czy działa poprawnie.
- Weryfikację poziomu baterii – urządzenie wskazuje, czy bateria w czujniku jest wystarczająco naładowana, czy wymaga wymiany.
- Odczyt unikalnego identyfikatora (ID) – każde TPMS ma indywidualny numer, który można odczytać i przypisać do konkretnego koła lub pojazdu.
- Kontrolę parametrów pracy – takich jak ciśnienie, temperatura i częstotliwość transmisji sygnału.
Dzięki takiemu sprawdzeniu można łatwo wykryć niesprawne, rozładowane lub źle zaprogramowane czujniki, zanim pojawi się komunikat o błędzie TPMS na desce rozdzielczej.





